Kingdom Come končí i se studiem. Jak jsou na tom další české crowdfundované deskovky?
-
Asi jsem to přehlédl, ale zmiňují i proč končí rovnou celé studio?
-
Jelikož to nevím, tak se musím zeptat. Co se stane s těmi penězi? Refundují se nebo prostě skončí v černé díře? A nemůže se stát, že prostě tvůrci sbalí prachy, krám, řeknou, že to nevyšlo a jedou na Maledivy?
-
-
Studio žádné peníze nevybralo, podporovatelé kampaně o žádné peníze nepřišly. Funguje to tak, že peníze od lidí se strhávají až po uplynutí celé doby kampaně a jen v případě, že byla kampaň úspěšná. V tomto případě sice byla úspěšná, ale jelikož tvůrci kampaň předčasně zrušili, tak krok strhávání peněz z účtů podporovatelů vůbec nenastal. Platí to na Gamefoundu i Kickstarteru. A dokud kampaň běží, tak svojí podporou dáváš jen příslib svých peněz, které se ale v tu chvíli nikam nepřesouvají. Pokud tedy svůj příslib ještě před řádným ukončením kampaně sám zrušíš, o žádné peníze nepřijdeš, protože reálně ještě neopustili tvůj účet.
-
Pokud se nepletu, tak se nic nerefunduje. A klidně mě kamenujte, ale podle je to takto naprosto v pořádku.
Crowdfunding není preorder. Jeho smysl je prostě v tom, že lidi spolu zafinancují nějaký projekt, který je třeba rizikový a normálně by vzniknout nemohl (banka na něj nepůjčí, jeden subjekt - třeba vydavatel - si ho neriskne). Ale tím, že se riziko rozloží mezi velké množství backerů, kdy nikdo (ideálně) nenacpe víc než o kolik si může dovolit přijít, tak se tvůrci můžou pokusit vytvořit méně jistý projekt.
Má to svoje rizika, ale bez toho by to prostě nefungovalo. A komu se to riziko nelíbí, vždycky si může počkat, jak to dopadne a kdyžtak koupit až finální produkt.
To, že lidi nechápu, že backování projektu není závazný preorder (ale pouze podpora nápadu, který se nemusí vydařit, ale já jsem do něj tolik nadšený, že mi stojí za to tu podporu risknout) imho není chyba té platformy.
-
-
V zásadě souhlasím. Jen by s tím byl nejspíš právní problém. Pokud projekt vyjde, je to v pořádku. Pokud ne ani přesto, že peníze byly investovány nejlépe jak mohly, tak taky. Problém je, když by někdo založil projekt buď rovnou s úmyslem nic nevydat a shrábnout vybrané peníze nebo pro něj bude částka prostě moc lákavá a uleje si velkou část pro sebe a projekt kvůli tomu neuspěje.
Velký investor má tohle většinou pod kontrolou a i právní systém ho do určité míry podrží (institut bankrotu, exekuce, tresty odnětí svobody). Technicky je tu v roli investora ne malý backer, ale crowdfundingový portál. Ten ale nemá prostředky zajišťovat to co velký investor pro všechny projekty, co na něm běží ze všech možných zemí světa, kde platí různé právo. Tak to řeší opatrně: Peníze vyplatí, až když je produkt vydaný. Do té doby ať si vývojář půjčuje jinde a peníze přislíbené CF může použít k vyjednání lepších podmínek. No a CF portál se pak k backerům nemůže chovat jinak než že peníze backerům vrátí, protože reálně nebyly nijak použity.
Kdyby peníze backerů šly rovnou vývojáři, CF portál by čelil hromadným žalobám kvůli rozkradeným projektům, protože tomu backeři posílali peníze. Stejně jako vadný telefon budeš reklamovat kde jsi ho koupil a ne u noname výrobce z Číny, který tu nemá zastoupení. Mohl by se sice hojit na těch, co to rozkradli, ale jak jsem psal výše, nemá na to prostředky.
-
-
Mam druhou, podobnou naivní otázku (prosím, nebijte mě). Na co je třeba 37 mega pro vydání deskovky?
-
-
Nezdá se to, ale vývoj her je opravdu nákladný. V tomto případě jde o studio s mnoha zaměstnanci, kteří na hře pracovali tři roky a ještě další minimálně rok je čekal v rámci dokončování. V tomto konkrétním případě pak nejde jen o vývoj a testování fyzických komponent, ale i digitální aplikaci, dabing a tunu textů. Aplikace je z toho, co jsem mohl vidět, kvůli větvení příběhu a sandboxové podstatě hry velice komplikovaná a její testování mi okamžitě přišlo jako velmi nezáviděníhodná činnost. Takže velká část peněz padne na platy (tvůrci hru nedělají po večerech, je to jejich denní práce), část půjde jistě na nějaký marketing, a pak je tu samozřejmě samotná výroba, která je v dnešní době mnohem nákladnější než před pár lety vlivem nedostatku materiálů a jejich vyšší ceně. Plus mnohonásobně vyšší poštovné, které bývá ze stran tvůrců her částečně dotované, protože běžný podporovatel by skutečnou výši nebyl ochotný zaplatit. A pak je tu také otázka licence, zda studio muselo za značku platit, ale o tom žádné informace nemám. Vývoj her je zkrátka opravdu nákladný, obzvlášť v posledních dvou letech, což se ostatně podepisuje na obecně narůstající ceně her v obchodech. A Boardcubator a Diea Games jsou důkazem, že věnovat se vývoji deskovek naplno a ne jen po večerech vedle stabilního zaměstnání, jako to dělají jiní, je velmi, ale velmi riskantní.
-
Tak víš, jak to funguje. Projektový ředitel si chce postavit nový dům, šéf designer chce nové Ferrari, a ještě je potřeba celému developerskému teamu zaplatit dovolenou na Maledivy. Ten vývoj se pak hned prodraží 😈
-
-
Zůstaňme v klidu, nejde o žádný podvod. Boardcubátor žádné peníze z kampaně nemá, ani mít nebude. Gamefound (kde kampaň běžela) přispěvovatele kasíruje jedině v případě úspěšně skončené kampaně. Což se nestalo, nikdo z přispěvovatelů nepřišel ani o cent.
Pledging
Ok, let's say you want to support a project. To do so, you pledge to it. What does it mean? A pledge is a promise that you'll pay the declared amount in the pledge when the crowdfunding campaign ends successfully.
https://gamefound.com/info/crowdfunding-guide#/section/for-better-understanding
-
-
Vavra by to mohl zaplatit. Misto placani "mouder" na twitter a facebook, muze tohle podporit a podilet se na vyvoji deskovky.
-
-
Přesně ! Když může psat svoje názory na sociální sítě, tak může i zaplatit i miliony za deskovku, to dá rozum!
-
A ty si naivně myslíš, že má jenom tak 37 mega? A jinak v hlavě v pořádku?
-
Proč by to měl dělat? Byla by to beztak jen další prúměrná deskovka, co se jen chtěla přiživit na úspěšné značce. Takových vychází poslední dobou mraky.
-
-
Nedal bych ani korunu, samé sliby a miliony fuč.
-
-
Jak kdy. PC hru bych na třeba KS nikdy nepodpořil, protože tam je velmi pravděpodobné, že to bude průšvih, protože celé je to založené jen na slibech. U deskovek už je to o něčem jiném. Těch už jsem i pár podpořil a vždy bez problémů, ale je potřeba koukat na historii. Pokud je to noname studio bez historie, tak bych do toho nešel, ale pokud už má něco za sebou, tak je to většinou na jistotu. Obzvlášť pokud se jedná třeba jen o expanzi nebo "remaster". Navíc u většiny deskovek jde jen o zaplacení výroby, kdy v době KS jsou dostupné prototypy, pravidla a let's play. Tady to byl specifičtější případ, kdy to zjevně dost podstřelili a je jasné, že by o to nebyl moc zájem. Ono 2 000 backerů a 2 miliony kč na celosvětovém trhu je nic. Teď mám na cestě kompletku Divukraje a tam skončili cca na 31 000 backerech a skoro 5 milionech USD.
-
-
Stím co jsi napsal souhlasím, zdejším plivačům se mi to vysvětlovat nechtělo, kdo chce psa být hůl si vždycky najde.
Vidím problém i v přesvědčení že pokud se hra nezaplatí do hodiny, tak bude kampaň neatraktivní a neúspěšná.
Radši bych vybíral k reálné částce delší dobu, stím že jsou to schopni za vybranou částku i vyrobit. A ne aby se vybíralo na ulhané částky, proto aby jsme si do kampaně mohli dát odznáček, že základní částka byla splněna minutu po spuštění. Žádná analýza mi nevysvětlí že to není kontraproduktivní a poslední dva projekty mluví též samy za sebe.
-
-
Tak hlavně celé je to o důvěře. Tohle udělají jednou a pak už můžou na crowdfunding navždy zapomenout. Ale když nevyberou cílovou častku, tak to pořád můžou příště zkusit s něčím jiným.
Vývojáři Planetary Annihilation taky dostali sežrat to, že vydali hru oproti slibům značně osekanou a už se vrhli na další crowdfundingový projekt a moc toho nevybrali.
Troufnu si říct, že většina lidí už dneska hodně přemýšlí co má smysl podpořit a co ne, protože těch velkých failů už bylo tolik, že jsou daleko ostražitější.
Nicméně u těch deskovek mne dost často štve, že pouze v rámci KS vydají nějaká rozšíření, která pak už prakticky nejdou sehnat, protože nejdou do retailu. Třeba Medik z Nemesis by se mi hodně líbil, ale když to bylo nové, tak mne to minulo a kupoval jsem to až s odstupem a to už se nikde nedal sehnat. Minulý týden jsem rozdělal retail krabici Glen More II a taky mne zarazilo, že na klanové desce mám několik míst prázdných, kam se umisťují žetony z nějakého proma. Pak nechápu, že k Záchranářům (Flashpoint) udělali expanzi s kartami událostí pouze skrze KS a do retailu vůbec nešlo. Naštěstí jsem to chytnul a dle mého názoru nejlepší rozšíření.
-
-
Je to tak, já vtom vidím tedy i pokles důvěry v KS jako celek. Už proběhlo značné množství titulů, kde valná většina obsahu šla i do retailu za podobnou cenu. Teď čerstvě třeba Věčná Zima, česká mutace už je v obchodech včetně bonusového kickstarter obsahu a kontejner s anglickou mutací kterou podpořili lidé před 2 lety ještě ani nepřiplula do evropy.
Ve chvíli, kdy jsem objevil aktivní český bazar na deskovky, jsem ztratil veškerou motivaci do čehokoliv na KS dávat peníze naslepo. Prostě si počkám, až se začnou krabice dodávat mezi lid a on se určitě alespoň jeden člověk najde co zjistí, že už oto po 2 letech čekání nemá vlastně ani zájem.
A zrovna nemesis jsem vyřešil přesně tímhle způsobem, kupoval jsem all-in pledge včetně medika a playmatu od českého překupníka až v době kdy se dostaly kontejnery do evropy.
PS: Natrefil jsi zrovna na docela zainteresovanou osobu. S přichodem druhé Nemesis kampaně Lockdown se dost ztoho vzácnějšího materiálu původního Nemesis dostalo znovu na trh. Dají se tu sehnat i promo karty, které jsem si před rokem nechával posílat z ameriky. Medik v sundropu se dá stále koupit za 1000kč pokud bys měl ještě zájem. ;)
-
-
Tohle je cesta, kterou nechci jít. Podporovat šmelináře a překupníky. Třeba teď ten Divukraj komplet se vším jsem kupoval z KS někde okolo 5 - 6 000,-. Tlama a další překupníci už ji nabízejí za 8 - 9 000,-.
A kupovat jednu postavu za cenu 1/3 základní hry je úlet. To už si radši ty karty sám vytisknu a figurku seženu z 3D tisku nebo prostě vezmu jinou jako proxy.
-
-
Reakce na příspěvek:
Ona i tlama to ve výsledku překupuje, ale chápu tvou pointu. :) Pokud je to za podobnou cenu nebo jen o pár stovek dražší tak stím problém nemám, kór pokud se jedná o edice ke kterým se standartně už nedostaneš.
-
-
-
-
-
-