Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • dworkin

    Však i recenzenti budou brzy na odpis, protože AI ti vygeneruje recenzi hry podle toho, jak tě má načtenýho a bude se řícit tvým vkusem a tvými preferencemi. A to bude konec kultů osobnosti z Wishe, kdy recenzent v prvé řadě psal o své vlastní osobě a člověk si musel pamatovat, na čem všem ujíždí a co všechno ho triggeruje, aby ta recenze pro něj měla nějaký smysl. Čest výjimkám. 

    • Morraw

      Něco podobného už dělám. Píšu si svoje recenze na Steam, a vždy si nechám vygenerovat hrubou kostru recenze na danou hru ve stylu, kterým byly napsané ty předchozí a pak to upravuju.

  • SlavicBes

    AI vedie svet do zahuby, pretoze ho ludstvo vyuziva zle...

    AI ma ludi ucit a rozvijat ich schopnosti, nie nahradzat ich myslenie a schopnosti, cele zle...

    • No jo, ale jak donutit lidstvo, aby AI využívalo správně? Jak praví klasik: "Myslet bolí," a je lidskou přirozeností vyhýbat se bolesti.

      • Tady je ještě jeden, a daleko výraznější, problém.

        Ai není zadarmo, ale je výrazně levnější, než lidi. Pokud může člověka nahradit, tak ho bez nějakých pravidel zvnější nahradí.

        A už dneska dokáže nahradit mnoho, mnoho lidí.

        • Jasně, ale tomu chceš zabránit jak? Zakážeš firmám používat AI? Zakážeš firmám propouštět? Firmy se ti rychle odstěhují někam, kde to zakázané nebude a o práci přijdou úplně všichni. Za posledních 200 let bylo kvůli technologickému pokroku zrušeno nějakých 90 % pracovních míst v zemědělství. S AI to jde jen rychleji kvůli globalizaci a snadné celosvětové dostupnosti internetu.

  • Morraw

    Doufám, že se AI začne brzo hojně používat i pro hratelnost a nejen generativní obsah a grafické cingrlátka.

    Bylo by fajn ty velké open-world světy oživit umělou inteligenci, která se bude přizpůsobovat hráči a přirozeněji na něj reagovat. Případně i generovat náhodné side quests/eventy a další obsah. Dneska je to vše copy/paste podle jedné šablony.

    • SlavicBes

      uz sa fakt tesim na tony generickeho AI odpadu

      • Veskoslav

        Jakože hry od Ubisoftu by byly ještě horší než teď?:)

        • Jevo83

          Ano, budes mat este silnejsi pocit, ze "toto som uz niekde videl"😁

          • Jo, jako když jsem si nedávno chtěl vygenerovat obrázek pro postavu na stolní D&D. Zrzavého elfího bojovníka bla bla bla. Výsledek na první pohled ušel, jen by nemusel mít vousy (které jsem nedefinoval) a měl až příliš drsný lidský obličej s jizvou přes oko. Akorát jsem si říkal, že už jsem ho někde viděl. Nakonec mi došlo, že je to Geralt z W3 přebarvený na zrzavo s delšími rozevlátými vlasy, se špičatýma ušima a v té nejklasičtější marketingové póze :-D

    • Derp_1337

      Předpokládám, že to byl sarkasmus. 😉


      V minulosti velcí vydavatelé šetřily prachy tak, že nechali vývojáře rychle tvořit obsah dle nějaké šablony. 

      A v budoucnosti tu budeme mít herní obsah vygenerovaný AI, který působí jako copy/paste dle nějakých šablon. Akurát na tom vydavatelé ušetří ještě více peněz než kdyby to dělal skutečný člověk.

      Takže ve výsledku ani jedná varianta není dobrá pro koncového hráče. 😐

      • Morraw

        To nebyl sarkasmus. Oddělí se jako vždy zrno od plev a megakorporáty to vždy využijou na ušetření nákladů. To už se de facto děje.

        Naopak si myslím, že to může pomoct s tím, kam dnes nechcou firmy investovat. Ať už je to lepší AI model NPC (souboje, vzorce chováním interakce s hráčem atd) nebo náhodné eventy, které se dnes stejně opakují a jsou sktiptované podle nějakých podmínek. Skvělý bude i dabing, kdy si pojmenuji svoji postavu a konečně i uslyším, jak mě jím někdo osloví a ne jen “ty vyvolený” atd.

        Možností je spousta a nejlépe, když se k tomu bude využívat kapacita tvého hardwaru.

        • Derp_1337

          Asi nechápeš, jak generativní AI funguje. 

          Ona nic přelomového sama od sebe nevymyslí. Ona jenom vezme předchozí hry a z nich se "učí". A ve výsledku pak AI generuje obsah podobný tomu, z kterého se naučila.

          Takže když se učila z her s průměrnými modely NPC, průměrnými bojovými systémy, podprůměrnými vzorky chování, náhodnými eventy jako ze šablony.... tak co si pak myslíš, že ta AI vygeneruje??? Vygeneruje podobný obsah jako z té předlohy.

          Takže žádný "lepší" soubojový systém, žádné "lepší" vzorce chování, žádné "zábavnější" náhodné eventy sama od sebe nevymyslí.


          Ale máš pravdu, že AI by mohla dokázat přečíst tvůj nick ve hře. To bude znamenat úplnou revoluci v herním průmyslu. 😉

          • AI dokáže být inovativní a najít nové řešení, jen ještě ne na úrovni lidí, k tomu má zatím daleko. Ale ta představa že dokáže jen vyplivnout, co někde přežvýkala, neodpovídá realitě už dneska.

            • zx_spektrum

              AI možná dokáže být inovativní, ale žádné skutečné AI zatím neexistuje. Není to představa, je to realita toho jak fungují generativní modely

              • Reakce na příspěvek:

                Pracuju se LLM každý den na relativně významném projektu, takže její omezení vnímám. Má ještě daleko k člověku, ale jen v některých parametrech (dlouhodobá paměť, selekce důležitých informací k uchování kontextu, nějaké limity v abstrakci, schopnost se efektivně poučit z feedbacku), ale není to rozhodně na úrovni "dokážu jen to, co už jsem někde viděl".

                • zx_spektrum

                  Reakce na příspěvek:

                  Právě, že je. Jen ten model obsahuje tolik vstupních dat, že to vytváří biliony vnitřních parametrů, propojení mezi daty v celé té síti modelu. Takže dokáže odpověď vygenerovat pospojováním souvisejících informací napříč daty celého internetu, a tedy i třeba obskurnějších zdrojů. Ale jen proto, že člověk na první dobrou nechápe, odkud se ty data vzala neznamená, že to AI vymyslelo. Např. při programování to není jen o tom, že to čerpá z dokumentace, git repozitářů a všech stackoverflow odpovědích, ale o každém relevantním prdu kdekoliv kde nabrali data. Ale pokud by ta myšlenka už někde neexistovala napsaná, nevytvořilo by ji to jen tak z ničeho. Tak to prostě nefunguje i když to může dávat dojem, že ano.

                  Doporučuji například stáhnout si nějaký menší volně dostupný model jako třeba mistral, který toho "moc neví" a natrénovat mu vlastní dataset, co to udělá s výstupem.

          • Morraw

            Bavím se o AI obecně a tady neni potřeba nic revolučního vymýšlet. Jen zlepšit co už existuje. A AI modely se dají trénovat. Pak stejně jako u enginů si nakoupíš moduly, které ti budou řešit jednotlivé části.

            Myslim si, že správné zapojení AI hry více oživí.

            Jeste bych dodal, ze blízko k tomu ma RDR2, ale i tam se věci začnou opakovat a hra trochu ztratí to prvotní kouzlo.

    • Veskoslav

      Ne, ne a ne. AI is BAD!

  • Veskoslav

    No, tak za danou "společností" stojí Ichiro Lambe. Sám sebe vydává za veterána Indie scény, ale no řekněme, že většina jeho her nikdy nikdo nehrál. Celý systém jejich "vyhodnocení" užívání AI ve hrách je naprosto hloupý. Ono totiž stačí, aby Vám AI napsala i řekneme úvodní slovo ke hře v rámci marketingu a tihle blázni to zařadí do AI her. 

    Samotná firma existuje necelý rok, stránky naprosto tragické a počet článků? 5. Ne 500. Ne 50. Ale jenom 5. Prakticky nikdo o tom nic neví, neví jakou metodiku atd. na identifikaci používají. 

    "majitel" Totally Human Media a jeho seznam her, na kterých se podílel. 

    https://www.mobygames.com/person/302996/ichiro-lambe/

    Celé to působí jak nějaký blogísek člověka, který prostě čísla cucá z ničeho. Tak trochu jsem doufal, že místní novináři si aspoň dají práci a třeba udělají analýzu samotného autora toho článku nebo nedejbože analýzu toho, co ten článek obsahuje, odkud vychází čísla atd. Ono jde vidět, že i samotný článek jako takový defacto nikdo z významných magazínů nepřevzal. A ten jeho minulý, před rokem měl naprosto stejný osud. Akorát že si teď chlapec zaplatil u Google místečko, takže svítí na první pozici:).

    Už jenom chybí, abyste začali psát o Twitch šlápotách jako na Bonuswebu...


    Jo a Civlizace VI je na EGS sběrně zdarma

    • Derp_1337

      Ty tvoje námitky jsou bezpředmětné.

      Nechápu proč by fakt, že indie hry od autora článku byly neúspěšné, měl být nějakým zákazem psaní článků pro autora.

      Nechápu proč by pouhých 5 článků na webu mělo být nějakým zákazem pro autora udělat nějakou analýzu.

      Stejně tak tvoje stížnosti na metodiku jsou dost pomýlené. Autor jasně napsal, že bral data ze Steamu . Na Steamu vývojáři musí u her uvádět, zda použili generativní AI. A Steam neřeší "jak moc" se to generativní AI použilo, stačí jenom že to bylo použito. Takže celkem jasně počítal Ano/Ne použití AI. Co na tom nechápeš?

      • Veskoslav

        1. Já někde o tom psal, že to má mít zakázané? Jenom že to má asi stejnou váhu, když opravíš Trabanta a hned začneš psát, jak opravit Mercedes. 

        2. Analýza je celkem komplexní záležitost a není to o tom, jenom naklikat si filtr. Navíc kdyby to bylo tak "jednoduché", tak autor to mohl dát do článku, aby si to každý mohl jednoduše ověřit, ne? 

        3. Dle logiky ze článku je například hra s AI i Fortnite, protože používá AI generovaný hlas mocného J. E. Jones například. 

        A ano, chci po novinářích, aby ověřili něco tak zásadního, že 7% her to na Steamu využívá (navíc když napíšeš zhruba 7%, tak nemůžeš pak napsat naprosto přesné číslo...)

    • Jestli někdo potrebuje aby mu AI napsala úvodní slovo pro marketing kampaň tak je zcela jasný, že pro samotnou hru to pak nepoužije že ano?



      • Veskoslav

        Ale dle toho, co se tam píše, se ta hra zahrne do hry dělané pomocí AI...

        • Protože když je někdo takový réťa to použít na hloupý heslo, to snad ani není slogan tak co pak...vysoká kreativita?

          • Veskoslav

            Malé, ale opravdu jenom malé tajemství. Můžeš být špičkový programátor a vývojař, ale naprostý matlák v marketingových kecech...A jestli ti to nedocvaklo, tak možná by sis měl nastudovat něco o AI. To fakt není o lenosti...

    • cms.jakub-malcharek

      To jsem nevěděl, že člověk musí a) mít firmu založenou dýl než rok b) stvořit kriticky úspěšné hry c) napsat teda aspoň více než 5 článků, aby mohl udělat číselnou analýzu, kolik her používá gen. AI. (a ano, i věta "o hře" s pomocí chatgpt, je využití gen. AI. Je to metodologie o 1 a 0, neřeší "jak moc", byť ty příklady tam jsou vypíchnuté.

      Nejsou z toho vyvozené žádné závěry, že to je špatně, nebo dobře. Jen zajímavost, kolik a jak moc her to přiznává.

      Ze zahraničních webů to převzal třeba Insider Gaming a VGC.

      Nějak nechápu ten komentář, co s tím textem má společného herní tvorba autora, nebo jak ovlivňuje zveřejněná čísla.

      • Veskoslav

        A ano, velice si vážím toho, že pořád máte ochotu a chuť psát, ale překládání článků ze jednoho zdroje bez ověření dat je prostě něco, co bych pochopil právě na tom Bonuswebu. Ne na Games, které měly a i mají skvělé články s přidanou hodnotou.

        • Jevo83

          A ake data rozporujes? Lebo ty nekritizujes nespravne data, ale integritu autora. Takze co si mali games.cz overit? Mali urobit vlastny vyskum? Ci ako to myslis?

          • Ja kritizuji, že sami neoverili data, pouze převzali z pochybné stránky, která je navíc "blog".

      • Veskoslav

        Třeba to, že si nikdo nedá práci s tím si ověřit dané data? Neměl by to být základ práce novináře?

        • KrPa

          v dnesni dobe? 😀 fakta dodava AI 

          novinarina je od 21. stoleti dojmologie, frakta nikoho nezajimaji

          • Veskoslav

            Někteří se pořád snaží. Přesto převzít data z jednoho zdroje, který fakt není známý, nemá za sebou historii atd.

  • Jevo83

    Jeden velky nezvladnuty pruser je to, ze kym sa spamatali zakonodarcovia a nastavili sa nejake zakladne pravidla copyrightu, tak AI mala k dispozicii na ucenie sa cely internet - od textu cez video po audio.

    Pretoze generativna AI v skutocnosti len vyraba nekonecne mnozstvo kombinovanych alternativ z podkladov, ktore vymysleli ludia

    Kombinacia AI a robotiky sposobi nevyhnutne globalny konflikt kvoli rastucej chudobe, pretoze darmo budu firmy tvrdit, ze AI ludom nebude brat ich pracu, len vytvori nove typy pracovnych pozicii. Ano. Na 10 vyhodenych ludi pripadne mozno 1 novy job, aj to som asi optimista..

    • Ono je to dost těžké regulovat. Na jednu stranu nadáváme na to, že si firma nechá patentovat nějaký nesmysl a pak to nemůže použít nikdo jiný bez svolení nebo jiná mobilizuje armádu právníků, když někdo udělá něco trochu podobného jejím značkám. Na druhou stranu bychom chtěli, aby obsah internetu bylo bez svolení jednotlivých autorů zakázané používat pro komerční účely. Například když nevím, jak napsat určitý kus kódu, zadám dotaz do vyhledávače a ten mě odkáže někam, kde už to někdo řešil a dostal na to odpověď. Tu použiju ve svém kódu pro firmu, kde pracuju a ta z prodeje toho řešení následně má zisk. AI to dělá podobně, jen v masivním měřítku.

      Samozřejmě už se na stránkách objevují různé AI blokátory, které nutí toho, kdo se chce podívat na obsah, nějakým způsobem přemýšlet. AI boti to samozřejmě mohou prorazit, ale otázkou je, jestli se jim vyplatí pálit spousty výpočetního výkonu na to, aby si přečetli například tuhle diskuzi, když jsou vedle snáze dostupné zdroje. Primárně ale nejde o ochranu vlastního obsahu, ale o omezení přístupů na stránku, aby boti nezahltili servery.

      • Jevo83

        Mas pravdu je to tazke, naviac sme v bode, ked uz je to vlastne jedno, lebo tie modely uz "vedia". Zapadne firmy sa aspon snazia drzat iluziu nejakej ochrany dat, cinania rovno povedia, ze vsetko cim ich ludia nakrmia je ich majetok😂 a ludia si neuvedomuju ake silne nastroje to su... priatelka ma zaplateny chatgpt a minule mi poslala, aku profilaciu jej povahy (realne povahy, osobnosti, nie zalub a zaujmov) ai vyrobila na zaklade jej vyhladavani...sedelo to na 99,5% a je to trochu strasidelne. Pretoze ked tieto modely tech firmy pustia na svoje telemetricke data, tak maju normalne detailnu nazorovu a politicku profilaciu statov, miest, dedin, ulic a bytoviek. Zlate tela pre firmy a politikov a tajne sluzby.

        • V té analýze osobnosti hraje nějakou roli i psychika. Klasický příklad předvedl už dávno nějaký profesor, který slíbil že každému z posluchačů na přednášce příští týden přinese jeho profil. To dodržel a většina se shodla, že to docela slušně sedí. Jenže jak následně zjistili, ten profil byl pro všechny úplně stejný. Přesto se v něm skoro každý dokázal poznat. Když k tomu přidáš nějaké reálné nasbírané informace (ani jich nemusí být extra moc), tak jsi schopný udělat opravdu velmi přesvědčivou analýzu.

    • SlavicBes

      bohuzial si toto ludia vobec neuvedomuju...AI malo byt davno regulovane a licencovane tak, ze by si spolocnost dvakrat rozmyslela ci sa jej oplati kupit jednu licenciu alebo  ponechat si ludskych zamestnancov

  • Derp_1337

    1/5 přiznaných AI assetů ještě nic není. Mnohem zajímavější by bylo číslo, kolik her ve skutečnosti použilo AI assety (a nepřiznalo to). 

    I tak velká firma jako Ubisoft si zažila aféru, když se provalilo, že nepřiznali použití generativní AI. Takových firem a her určitě bude víc.

    • Někde to tolik nevadí, ale třeba překlady a generování textu je dost často bída. Nejhorší je, že Steam mi tam tu češtinu hodí vždy sám, pokud je k dispozici, ale naštěstí to jde poznat už když člověk vleze do nastavení, že je lepší přepnout od angličtiny, když 3/4 slov nedává smysl.

    • Ubisoft má úplně jinej problém než tohle...a to ten že je fuk jestli je to assasin, far cry nebo Outlaws...všechno je to jedna a ta samá nudná hra s změněnými, sice hezkýma ale nudnyma kulisama opeprena retardovanou AI za kterou by se styděl i nejnuznější IMP z prvního Dooma nebo nahnedlej nácíček z Wolfenstein 3d

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit