Proč probůh všichni hrají jenom Dungeons & Dragons?
-
Chápu, že se to autorovi nelíbí současná situace. Ale podle mě má celkem prozaické vysvětlení:
Lidi chtějí primárně hrát nějaký příběh a nechtějí věnovat čas učení se novému systému. Lidi mají rádi věci, které znají a umí. Když už se podaří sehnat pár lidí, kteří chtějí hrát a mají čas, DnD je většinou jediný společný jmenovatel. K tomu se přidává, že nový systém je finanční náklad navíc a může tam být blok jazykový. Stačí, aby jeden člověk že skupiny neměl anglicky a nepřečte si pravidla a je problém.
Tím pádem to většinou sklouzne k DnD. A protože si hráči častokrát nepřiznávají výše uvedené důvody, obhajují DnD jako nejlepší systém. Ne protože si ho vybrali, ale protože se chtějí cítit dobře a nepřipouštět si, že nebylo ochotni překonat překážky pro hledání něčeho lepšího.
-
Díky za tenhle článek. Budu ho asi předhazovat lidem místo svých vlastních dlouhosáhlých vysvětlování protože mluví zcela z duše. :)
Jinak si ještě dovolím do placu hodit své obvyklé Degenesis, postapo s unikátním světěm intrik, frakcí a mutantů které je navíc v PFD podobě zcela zdarma. Oficiální stránky jsou navíc čistým grafickým pornem:
Star Wars: Edge of Empire. Bez světelných mečů zato se zajímavým systémem kostek a vyhodnocování. Však ostatně recenze je i na Games. Popřípadě doporučím mrknout i na varianty Force and Destiny (hra za různé rytíře Jedi) nebo Age of Rebellion (hra za povstalecké komando).
A v neposlední řadě reklamu na nový projekt autorů City of Mist z cyberpunkového prostředí. I když o ní už všichni víme a zcela jistě máme backnuto.
-
-
ad Star Wars: v článku zmiňovaný Coriolis má hodně podobnej vibe, jako právě Edge of the Empire, jen bez bagáže SW universa, kterou třeba já vyloženě nedoceňuju, ale pro fanoušky je to samozřejmě plus. Coriolis je jako Firefly, ale říznutý lovecraftem a celý přebarvený na arabsko. Takže pro někoho, kdo má rád EotE skvělá volba! Pročítám knihy a hrozně se u toho tetelím. Recka taky někdy bude, ale stojí to frontu za asi třema dalšíma hrama, takže s trochou štěstí ke konci roku.
-
-
To vypadá hodně dobře. Nevím proč jsem si myslel že je to mnohem víc survival. Což v mém okolí nikdo moc nemusí. Mají rádi své hrdiny trošičku odolnější. Na tom právě časem padlo i hraní Delta Green. Nějaké zajímavé sci-fi by se hodilo to je pravda. Zatím mi právě nejlépe vycházel ten EoE. Pak jsme zkoušeli i Dark Heresy z W40K. Jen bohužel nemám lidi co by právě tohle universum úplně žrali. Poslední co jsem chtěl vyzkoušet je CthulhuTech. To už je ale opravdu okrajová záležitost kterou hodně lidí vůbec nezná. Hlavně už se snad nedá legálně sehnat. Tak jsem jen nadšeně louskal pravidla a lore. :D
-
-
Starfinder, feeling je podobný, postavy jsou tam obtížně zabitelné, je to pocitově podobné DnD, jenom v epickém scifi vesmíru, včetně nekromantických flotil, technomágů a všeho, na co si člověk vzpomene :) Na ochutnávku je dobrý podcast Androids and aliens.
Eote má super kostky, a některé subsystémy (FFG), ale designově je to takové trochu nedotažené, takže jsme to doma nakonec hodně, hodně zmodifikovali, a hrajeme dál :) Staré D6 Star Wars ale taky měly kouzlo.
-
-
Na Starfinder už jsem několikrát koukal když byl v nějakém bundle na Humblu ale ještě jsem se na to víc nepodíval. Možná zkusím a uvidím. ;)
Je na tom strašně vidět že FFG potřebovali víc času. Pak jim i došla licence a nemohli ani vydávat další edice nebo úpravy a vlastně ani dotisky. Je to tak. Třeba jeden příklad za všechny je několikrát zmíněný "research" a dokonce jsou dovednosti co ho urychlují apod. nicméně už nikde není zmíněno co by měl dělat nebo jak ho provádět. :-D Dokonce ani v rozšíření. D6 je taky skvělá. Hráli jsme jí docela dlouho. Jen jsme už chtěli něco trochu modernějšího. ;)
-
-
2. edice by byla fajn, no :) Researche jsem si nevšiml, ale třeba soak (který hodně kopíruje Imperial Assault) vytváří divnou naraci a je trošku rozbitý (postavy s vysokým soakem defomují bojové encountery). Jsou tam současně 3 metriky poškození (stamina, wounds, injury, no tfuj). Blbě se pracuje s dimenzemi kostek (pravidla se tváří že upgrade je důležitý, ale ve skutečnosti je daleko důležitější počet - takže postava s 4 agi a nulovou zkušeností s pilotáží bude lepší pilot, než postava s agi 3 a skillem 3). Pak jsou tam nějaké drobné nekoznistence, ale tyhle věci mě prudily tak moc, že jsem nakonec ten systém dost přerouboval, teď to testujeme doma.
-
-
-
-
-
-
Ten článek by byl o tolik lepší, kdyby neměl ten strašně salty začátek...
-
Autorovi klobouček, parádní článek. Díky.
-
Díky za článek. Občas mám při rozhovorech s některými hráči podobný pocit jako autor.
Ta zaseklost na DnD systému má spoustu důvodů, ale nejvíc vnímám prostou lenost učit se něco nového a pocit, že se musí zužitkovat náklady vložené do nákupu DnD pravidel se všemi možnými dodatky a jejich studia.
DnD (respektive D20 engine) je možné donekonečna modifikovat, vymýšlet pro něj všemožná zasazení i alternativní možnosti boje. Vždycky ale zůstanou věci, které mě trochu pálily. Třeba nutnost používat velké množství kostek mnoha druhů, z čehož vyplývá počítání s relativně velkými čísly, kvanta HP a přitom relativně snadné složení postavy jedním povedeným hodem (neříkám smrt, ta se dá vyřešit všelijak).
Ohledně roleplaye samozřejmě omezení nejsou, ale standardní DnD5e jde vysloveně proti nějakým rozmáchlým popisům a vymýšlení překvapivého řešení. Jednak tím, co už popsal autor, tedy že kolo trvá relativně dlouho a někteří hráči mají tendenci u něj dlouho přemýšlet. Když je pak člověk na řadě po několika takových, tak už raději řekne, že prostě sekne, aby to odsýpalo než aby vymýšlel něco komplikovaného, co se vypravěči bude nakonec zdát přehnané (tedy horší než ten sek) nebo to shoří při špatném hodu. Vymýšlet něco originálního, se moc nevyplatí, když se nedají kumulovat výhody. To vede jen k tomu, že si hráč ke získání výhody vybere tu nejsnazší cestu a efektivitu postavy si případně pořeší doma tím, že si nakombinuje efektivní build.
-
Poslouchat někoho, komu přijde komplexita DnD v rámci "tabletopu" srovnatelná s Fortnitem v rámci videoher - a vlastně obecně srovnávat něco, co lze vymyslet v rámci mysli, vs. něčeho, co má poměrně pevné hranice designu videohry, bylo, uznávám hodně těžké.
Kdyby si autor odpustil mírně debilní rant na začátku, mohl svou jinak pěknou myšlenku prodat dle mého lépe.
"Ozkoušení nových systémů může člověku krásně otevřít oči co do věcí, které v TTRPG doposud považoval za samozřejmé. Jako třeba, že souboje nutně nepotřebují iniciativu. Nebo že levelování nemusí být jen prosté sbírání bodíků a hopsání po úrovních vzhůru." - tohle vše se v rámci DnD komunity už dávno ví a mnozí to implementují do svých her. Ano, to je to, na co si autor stěžuje. Ale jeho argument o tom, že si to člověk musí vyzkoušet jinde, není vůbec platný. Stačí být součástí lidí, co se o tom baví a přínášejí nové nápady - ať už je sebrali jinde, nebo na ně přišli sami.Ano, hra nás k opulentnosti našich činů nenavádí - ale my nejsme role-playeři jen tak pro nic za nic a jsme si toho, že nám to vylepší zážitek vědomi - opět i bez toho, aniž bysme museli hrát Dungeon World.
Proč má autor pořád potřebu myslet si, že lidé nemohou přijít na krásy, které nejsou vepsáne v pravidlech DnD sami a musí kvůli tomu dělat něco jiného nechápu. Jestli on sám je na tom tak špatně, že na to nemohl přijít bez toho, budiž to jeho cesta, kterou si musel projít. Já znám spoustu lidí, kteří sebe i hru chtějí a zvládají zlepšovat každým dnem a dalším hraním i bez toho, aby se smočili v jiném systému. Počež to není vůbec špatně. Ano, dělejte to, co Vám článek radí. Zkoušejte nové systémy - obzvlášť pak, pokud chcete zažít něco jiného, než high fantasy, stačí si vybrat ze spoustu krásných zázemí, mnohé z nich jsou na konci vypsány. Ale nedělejte to proto, že by DnD bylo jakkoliv špatné. Protože není a není na vrcholu pomyslné hory jen tak pro nic za nic.
-
-
Mě naopak to srovnání přijde docela přesné, a ne ve zlém. Obojí je propagované za rámec vlastního žánru ať už dosahem publika nebo rozšířením na seriály, knihy, komiksy a další. Obojí je korporátní produkt (ať už se bavíme o Hasbro nebo Epicu) který je určený, aby člověk rychle naskočil a přinesl snadnou zábavu. Fortnite také obsahuje celou sekci uživatelských modifikací. Jednoduše si v něm člověk zahraje závody, among us, RP detektivku a mnoho dalšího. Stejně jako u DnD se nabízí právě ta otázka: Proč hrát Among Us ve Fortnite když tu je Among Us? Protože každý kromě skalního fandy nebo člověka nepolíbeného jde logicky do Among Us který je na míru dělaný zážitku který má mít. Takže ano DnD není špatné RPG, ale netvařme se že něco jiného než mainstreamový produkt s nejširším dosahem díky své jednoduchosti, propagaci a spoluprácím s dalšími značkami jako je třeba Magic the Gathering (což je další podobnost s Fortnite a jeho crossovery třeba s Marvelem nebo DC). Záleží pak už jen na přístupu hráče, zda mi vyhovuje lámat pravidla, aby si v nich užil to, co hledá nebo použít pravidla dělaná na to, aby si užil, co hledá. Pokud tedy nehledá přesně to, co DnD nabízí. Při tom, co trh nabízí se mi prostě to chlubení, že jdou pravidla ohnout a předělat a někdo to dokáže zdá takové nešikovné. Protože vedle je někdo, kdo k tomu udělal celý komplexní a funkční vyvážený systém.
-
Každý systém jde přeroubovat tak, aby v něm bylo možné odehrát v podstatě libovolnou hru. To neznamená, že každý systém je vhodný na libovolnou hru, že stejně efektivně podporuje naraci v jejím žánru. Mouseguard se určitě dají odehrát v DnD, ale bude to úplně jiná hra, než když to odehraju v Mouserguard systému od Cranea, přestože v ní taky budou antropomorfní myši. Příběh bude jiný, pocit hráčů z toho příběhu bude jiný, metoda vyprávění bude jiná (narativní spolupráce, odstup od hraných postav, konflikty mezi hráči, třeba).
A tohle lidi většinou docení teprve ve chvíli, kdy toho mají v různých systémech dost nahranéhp, no.
-
-
na začiatku som to skoro vzdal, ale na konci spokojnosť. super téma, článok potešil.
-
Diky za članek, obdivuju lidi, ktory sa tomuhle věnuji, a privitam každy rozširovani obzoru...Vono DnD byl prapočatek všeho, a všechni ostatni, se z neho vyvinuli, včetne Dračaku, resp Drači hlidky, kterou sem hral zamlada, ale na vanoce sem koupil holkam DnD, i když stal jednou tolik, konečne to oficialne přeložili, ptž tohle je ta nej klasika, i když by sme chteli skusit taky jiny systemi a jina prostředi, jenom škoda že se skoro vubec nepřekladaj...ono je to propojeny. Nepřeklada se to, ptž neni o to zajem a neni o to zajem, ptž se to nepřeklada :D
Teď sem hrozne rad, že se přeložili dalši moduly do NEMESIS...
-
Da se DnD hrat virtualne, jako treba pres ten tabletop co je na steamu a jsou tady v cechach nejaky virtualni sessiony?
-
-
Ano. Doporučuji si najít partu lidí co chtějí taktéž začít hrát např. na Discordu "Na Tahu" a "Krotitelé draků" - mají na to speciální místnosti. A pak hrát ideálně přes Roll20.net
-
-
Super diky!
-
-
-
Na začátku jsem se trochu zamracil, ale čím vic jsem putoval dolů tím vic jsem se usmíval. Ano i já už se hodnekrat divil te úporné snaze použít DnD na cokoliv když existují systémy co přesně ten setting řeší. A samozřejmě rozšíření hernich zkušeností je super věc. A pokud si někdo rád hraje, může v nich snadno najít to co posílí jeho hru a prozitek jeho i tech se kterými hraje i v jiných hrach. (Třeba moje aktuální výzva je PbtA protože má tendenci likvidovat mé krásné plány a tím mě trochu vytáčet. :) )