Je Dungeons & Dragons rasistické? Část třetí
-
Tak ve třetím díle se konečně dostáváme k tomu, v čem se s většinou (jiných) levičáků (a zjevně i autorem) názorově rozcházím.
Problém je tady: "Že konverzaci o tom, zda jsou některé hry kulturně urážlivé, by možná měli vést (nebo se jí přinejmenším účastnit) ti, které ty hry potenciálně uráží."
Tohle se nikdy neděje. Nikdy. Nikdo se neptá reprezentativního vzorku určité skupiny, jak se cítí, nikdo nenechává diskuzi na nich a nepřejímá jejich názory. Ne, ani progresivní levičáci.
Pár desítek let v minulosti se banda bílých univerzitních profesorů rozhodla, že označení "američtí indiáni" je urážlivé a že by se této skupině mělo říkat "původní Američané". Chtěli toto indiáni? Ne. Přišlo jim označení "indiáni" urážlivé? Ne. Líbí se jim označení "původní Američané"? Drtivé většině ne. Ptal se jich někdo? Nechali je strašně ne-rasističtí levičáci vyjádřit se k tomu, jak budou pojmenováni? Ne. Rozhodlo se za ně.
A tak to je vždy. Ptal se někdo černochů, jestli chtějí být nazýváni "afro-američané"? Ptal se někdo vozíčkářů, zda jim vadí označení vozíčkář? Ptal se někdo mentálně postižených, jestli jim vadí slovo "retardace"? Ne, ne a ne.
Ptal se autor tohohle článku skupin "reprezentovaných" v DnD? Pravděpodobně ne. Prostě reprodukuje vlastní názor, který jemu samému dělá dobře a pouze odkazuje na vyjádření aktivistů, kteří s jeho názorem souhlasí a používá je jako štít. Stejně jako to dělá "woke capitalism". Společnosti se neptají skupin obyvatel, jak je mají reprezentovat - když je na všech frontách šikanují LGBT aktivisté nebo černí nacionalisté, prostě udělají, co se po nich chce a jestli tihle aktivisté skutečně reprezentují názor většiny LGBT lidí nebo černochů je úplně jedno. Tohle prezentovat jako "nechávání konverzace na těch, které něco potenciálně uráží" je demagogie.
-
-
Prosím Vás, nepoužívejte označení "levičák", je to dost zavádějící. Mezi liberalismem a komunismem je dost velký rozdíl.
-
-
Mezi kamionem a terénní motorkou je dost velký rozdíl, ale obojí jsou motorová vozidla.
-
-
Takže mezi pravičáky a levičáky není rozdíl? Ty jsi ale filozof :)
-
-
Kamaráde... o logiku se už raději nepokoušej.
-
-
-
-
Nejsem vubec presvedcen, ze tvuj argument odpovida skutecnosti. Muzes nejak dolozit zejmena tvrzeni, ze uvedene skupiny nebyly soucasti debaty?
V pripade terminu "indian" odklon k "native" nastal v 60. a 70. letech minuleho stoleti vlivem politickeho hnuti a ne pod vlivem bandy bilych profesoru. Ta debata pokracuje dodnes a nazory "indianu" na to jak chteji aby se jim rikalo se ruzni. Napr. Vinnetou je Apac a ne puvodni American, to vime vsichni ;)
Nicmene, jisteze to musela rozhodnout privilegovana skupina ktera k tomu mela moc. O volebnim pravu zen zeny nerozhodovaly, jednoduse proto, ze nemely jak rozhodovat. To vsak neznamena, ze nebyly soucasti debaty, ze se jich nikdo neptal.
-
-
Tvůj odkaz uvádí, že ten výraz vznikl z "politického hnutí 60. a 70. let". Ne na základě politického hnutí, kterým se někdo domáhal změny názvu. Indiáni nebyli primárním cílem hnutí a byť byli součástí tohoto hnutí, změny názvu se nedomáhali - domáhali se občanských práv, při tom se jejich skupiny se samy označovaly jako "indiáni". Tedy z tohoto hnutí změna názvu nevyšla tak, že ji jeho účastníci požadovali, ale z iniciativy většinové (bílé) společnosti. V tvém vlastním druhém odkazu je jasně uvedeno, že to, že "původní Američan" je správný termín a "indián" je neslušný, jak se běžně uvádí, je mýtus.
Ani po 2-3 generacích, kdy je změna termínu vyžadována, se s ním indiáni neidentifikují. Třeba zde, kde je několik rozhovorů na toto téma, si všimni, že nikdo z dotázaných nepreferuje výraz "původní Američan" a jediná respondentka, která ho vůbec někdy používá, je smíšené rasy a ne čistá indiánka.
Zároveň doporučuji video od CGP Graye na tuhle tématiku, kde uvádí, že v rezervacích se používá "téměř výhradně" slovo "indián" a že mnoho indiánů s novým výrazem nesouhlasí.
A nesměšuj to s rovnými právy pro ženy - ženy práva chtěly. Indiáni změnu názvu nechtěli. V tom je ten rozdíl.
-
-
The term Native American grew out of the political movements of the 1960s and '70s and is commonly used in legislation covering the indigenous people of the lower 48 states and U.S. territories. But Native Americans use a range of words to describe themselves, and all are appropriate. Some people refer to themselves as Native or Indian; most prefer to be known by their tribal affiliation — Cherokee, Pawnee, Seneca, etc. — if the context doesn't demand a more encompassing description.
Jestli indiani tu zmenu chteli nebo nechteli zde asi nerozklicujeme. Beru to tedy tak, ze to dolozit nemuzes a ja to mam jednoduchy, jelikoz jsem nic netvrdil a tim nemusim nic dokladat.
Jen poznamenam, jak vidno z citace, ze ta zmena nazvu ci oznaceni se promitla do zakonu, ale i napr. do scitani lidu kde se rasa pouziva. U nas nic takovyho nemame, ale v USA jsou zakony ktery plati prave jen pro indiany, takze bylo treba se s tim nejak vyrovnat. Ty rikas banda bilych profesoru se rozhodla a ja tomu nemam duvod verit.
-
-
Tak si věř, čemu chceš. Já svůj argument za doložený považuji.
-
-
Podle mě je označování Indiánů anglicky "Indian" do budoucna tak jako tak neudržitelné. Ne proto, že by se to Indiánům nelíbilo, ale spíš proto, kolik už je v Americe Indů.
-
Dotazoval jsem se na tvy tvrzeni:
Tohle se nikdy neděje. Nikdy. Nikdo se neptá reprezentativního vzorku určité skupiny, jak se cítí, nikdo nenechává diskuzi na nich a nepřejímá jejich názory. Ne, ani progresivní levičáci.
na kterym je cely tvuj argument zalozeny.
Problém je tady: "Že konverzaci o tom, zda jsou některé hry kulturně urážlivé, by možná měli vést (nebo se jí přinejmenším účastnit) ti, které ty hry potenciálně uráží."
Jak je toto problem? Autor prece netvrdi, ze se indianum ma rikat tak ci onak. Autor navrhuje, ze bychom meli brat v potaz predevsim co si mysli ti kterych se to tyka.
Z prvniho linku kterej jsi dal je to myslim zrejme. Nebudu to tady citovat jelikoz tu neni prostor a kazdy si to muze precist. Tech 6 odpovida v souladu s tim, cemu rikas problem. Vesmes se oznacuji tak jak oni sami chteji.
I want to reiterate, this discussion does not argue that Indian is better or indigenous is better, vice versa, or to invalidate being an American or not to be; it is about what we choose as well as how and why we used these names.
-
-
Celý argument není o tom, jak se mají nebo nemají sami označovat, ale o tom, že jak je označovat se nikdo neptal. Jak se sami označují jsem zmiňoval proto, že to ukazuje na to, že oni si tohle označení nejspíš nevybrali a bylo rozhodnuto za ně.
-
-
Tak ve třetím díle se konečně dostáváme k tomu, v čem se s většinou (jiných) levičáků (a zjevně i autorem) názorově rozcházím.
Problém je tady: "Že konverzaci o tom, zda jsou některé hry kulturně urážlivé, by možná měli vést (nebo se jí přinejmenším účastnit) ti, které ty hry potenciálně uráží."
Tohle se nikdy neděje. Nikdy. Nikdo se neptá reprezentativního vzorku určité skupiny, jak se cítí, nikdo nenechává diskuzi na nich a nepřejímá jejich názory. Ne, ani progresivní levičáci.
---
V cem tedy s autorem nesouhlasis? Dobre, poukazujes na to, ze v minulosti se tak nejspis nedelo. Autor vsak mluvi o pritomnosti a budoucnosti. Nelze mu tedy vytykat, ze se nikoho nikdy ptat nechce. Prave naopak, on chce.
Asi je jeste progresivnejsi levicak nez ktery znas ty ;)
-
-
Reakce na příspěvek:
Já jsem teda z Psychoticova komentáře sám trochu zmatený, ale jestli tomu správně rozumím:
Vyčítá mi, že jsem neprovedl kvantitativní šetření, podle kterého bychom mohli přesně popsat postoje minoritních hráčských skupin vůči problematice inkluze v D&D. Což... Nezní jako vyloženě špatnej projekt, ale asi bych za něj chtěl dostat docela přidáno.
Paralelně s tím je mi vyčítáno, že v článku uvádím vyjádření k problematice od zástupců oněch minoritních skupin z D&D komunity (hráčů, vývojářů), protože jsou to ve skutečnosti aktivisti, kteří vůbec nereprezentují většinu zástupců zmíněných minoritních skupin, což by (asi?) bylo bývalo prokázáno, kdybychom byli udělali to kvantitativní šetření.
Já upřímně nevím, jak jsme se dostali k tomu, že lidé citovaní v článku jsou aktivisti a ne prostě jen... lidé s názorem a místem v komunitě? (Existuje pro ně nějaký způsob, jak svůj názor vyjádřit, abychom je nemohli označit za aktivisty? A kdyby stejným způsobem vyjádřili opačný názor, byli by stále aktivisty? Aktivismus obvykle definujeme skrze intenzivní snahu o společenskou změnu, je to samozřejmě vrtošivá definice, ale tihle lidé prostě udělali pár rozhovorů či veřejných vyjádření. Takže buď je do té škatulky neházejme, nebo se smiřme s tím, že aktivista není zas tak žhavá nálepka, protože je jím dneska každej druhej člověk na twitteru).
Nevím, jak jsme se dostali k tomu, že já ty lidi využívám jako loutky pro svůj virtue signalling (jednak moje názory vůbec nejsou pointou článku, ale hypoteticky, pokud s nimi souhlasím, mohu to jako běloch vyjádřit způsobem, který nelze označit za virtue signalling?). Nevím, co za význam mají mít ty extrémně selektivní a poněkud pochybně vyargumentované příklady o indiánech a, ehh, handicapovaných kterým nevadí že se jim říká "retardi"? (Můžu na to taky dostat zdroj, prosím, to by mělo být zajímavé počtení). Nevím, proč Psychotic z veřejné konverzace o inkluzi zpomínané v článku vyřadil třeba celé Hnutí za občanská práva nebo aktuální snahy homosexuálů o rovnoprávnost manželství nebo spousty jiných příkladů (oproti kterým je samozřejmě debata o D&D nesrovnatelně méně důležitá) a místo toho se fixuje zrovna na to, jak si chtějí či nechtějí říkat indiáni (pročež jeho čtení celé situace mi přijde poněkud tendenční); nevím, co má tvrzení "ženy chtěly rovnoprávnost ale indiáni změnu nechtěli" nějak univerzálně vypovídat o tématu článku
Ale tak hej, asi nemusím vědět všechno.
-
-
Reakce na příspěvek:
Pardon... já ti snad vyčítám, že jsi neprovedl sociologickou studii? Začal jsem svůj příspěvek v tom, že se s tebou "názorově rozcházím", to mi nezní, jako bych požadoval nějaká objektivní data. Nevím, proč bys tak můj příspěvek v dobré víře interpretoval.
Ovšem doufám, že nechceš tvrdit, že když najdeš na Youtube videa s dvěma mladými zelenovlasými lidmi východoasijského původu, jak se pohoršují nad rasovou necitlivostí čtyřicet let starého modulu do DnD, nebo zhrzeného vyraženého freelancera patnáctého pohlaví kritizujícího bývalého zaměstnavatele, je to reprezentativní příklad názorů minoritní komunity na tohle téma. Nemluvě o tom, že protistrana už z podstaty v této věci takto reprezentována být nemůže - nikdo nebude dělat videa o tom, jak ho něco nepohoršuje. Také doufám nechceš tvrdit, že tvůj článek není z podstaty politický a je to jen naprosto nestranný popis situace s čistě náhodně zvolenými lidmi, jejichž názory jsou reprodukovány.
Na indiánech jsem se zasekl, protože na tohle téma mě tuco konfrontoval. Tak se ptej jeho, proč ho zrovna tohle téma zaujalo. O manželství pro všechny nebo Martinu Lutheru Kingovi jsem nemluvil, protože tohle je článek o DnD a s jeho obsahem to nemá nic společného.
Jestli se chceš bavit o tom, co je a není aktivismus nebo virtue signalling, můžeme, ale je to na delší diskusi a stejně souhlasit nebudeme.
Jo a nakonec: Na tohle všechno ses mohl zeptat přímo mě a nemusels být pasivně agresivní.
-
-
Reakce na příspěvek:
Tak indiani byli prvni, a nejobsahlesji, z prikladu ktery jsi uvedl.
Uvedl s takovou jistotou, ze mne zarazilo odkud to vis, jelkoz si nejsem vedom toho, ze by to bylo obecne znamo. Co mi znamo je, ze takove argumenty nekteri lidi pouzivaji. Jak k nim prisli, vsak nevim.
Co napr. vim, ze Hana Malinová pouziva u nas jeste nezdomacnely temin "sexualni pracovnice" pro prostitutky. Ta pani se s nimi styka roky a pro pouzivani toho terminu ma dle meho dobre, pragmaticke, duvody. Odstigmatizovani, ukotveni v zakone atd. (vlastne podobne jak s Native American).
Ted, jestli se jich nekdo ptal ci ne. Sami s tim asi neprisli a je to termin prevzaty z anglictiny. Nicmene, ta pani s nima pracuje, jim pomaha, takze nepredpokladam, ze je to jen urvana levicaka aktivistka, ktera jedna proti pranim a zajmum zminenych.
Pravda, mel jsem to prejit, protoze to vlastne neni podstatne pro autorovu pointu, a soustredit se pouze na ten "problem" ktery jsi citoval. Ano nechme to na tech lidech kterych se to tyka. Co nam trocha respektu, v pripade ze to vskutku nejake skupine prijde urazlive, udela? Nic. Zivot pujde dal, ty hry se budou hrat furt stejne.
-
-
-
Reakce na příspěvek:
S autorem nesouhlasím v tom, že cokoli uvedeného v téhle trilogii článků uráží kohokoli jiného než titěrný počet pře-uvědomělých (a v drtivé většině bílých) aktivistů, kteří mají plnou hubu toho, jak by tuhle diskusi měli vést jiní, ale přesto si nemohou pomoct se k tomu nevyjádřit sami 😉
Ne, teď vážně: nesouhlasím ani s tím, že by tuhle diskusi měli vést "ti, které ty hry potenciálně uráží". Protože je to nemožné - co uráží jednoho, neuráží druhého, a když se ustoupí všem, kdo se ozvou, je ze hry (filmu, knihy...) nicneříkající sanizitovaný nesmysl. Nemluvě o tom, že se to vždycky uplatňuje strašně selektivně. Co uráží třeba konzervativní křesťany nezajímá nikdy nikoho 🙂
A s tebou rozhodně nesouhlasím v tom, že autor takovou diskusi skutečně chce. Na to levičáky progresivnější než já znám až moc dobře 😉
-
-
Reakce na příspěvek:
Predpokladat automaticky, ze vsichni progesivni levicaci (coz je strasne hloupa nalepka, u nas vetsina progresivistu voli stredove / pravicove strany) mi prijde jako fakt nestastny predpoklad pro vstup do diskuze. No, vlastne obecne :) Levicaci jsou taky lidi, stejne jako pravicaci, stejne jako liberalove, stejne jako konzervativci. Diskutovat se ma o nazorech, ne o lidech, ze jo :)
-
-
Reakce na příspěvek:
U nás jsou sociálně progresivní strana Piráti, které bych za středovou / pravicovou fakt neoznačil.
Levičák jsem i já, takže já tenhle výraz používat smím - aspoň v Americe to tak chodí, ne? 🙂
A že "diskutovat se má o názorech, ne o lidech" můžu souhlasit, ale že nějakou názorovou skupinu označím nějakým slovem není přece samo o sobě "diskutování o lidech". Možná je v tom trocha esencialismu (tentokrát ne rasového 🙂), ale to je prakticky nevyhnutelné. Buď to může být řečeno nebo naznačeno, já jsem spíš pro otevřenost.
-
-
-
-
-
-
-
-
Zvlášť označování černochů za afroameričany je pitomost. Prostě amerikocentrické až na půdu. Jako by jinde než v Americe černoši nežili. Řekl bych že pro někoho z africké země, která má s USA mizerné vztahy, by takové mylné označení mohlo vyznít podobně jako nazvat Poláka Rusem.
Podobně označování bělochů jako "kavkazanů", když obyvatelstvo kolem Kavkazu je etnicky hodně rozmanité a spousta lidí odtamtud se do té škatulky ani nevejde.
-
-
Jisteze je to amerikocentrické jelikoz se tak rika cernochum kteri v Americe, respektive USA, ziji. Kdyz je nekdo z Nigerie, tak neni afroamerican.
-
-
To je sice hezké, ale dokud neukáže nigérijský pas, tak je afroameričan a hotovo. Pak může vidět v novinách něco ve stylu: "Hledáme svědka zločinu. Mladého afroameričana..."
-
-
Dobre a to meni co? Kdyby se vsem cernochum rikalo (melo rikat?) afroamericane, tak by tvuj argument o amerikocentrismu byl platny. Ale vsem cernochum se tak nerika. Dokonce "black" se bezne pouziva i v USA. Neni to "African American Lives Matter" ze? Proste tu pointu nevidim.
-
-
Pointa je v tom, že se to často používá i v případě, že identita dotyčného není známá.
-
-
Reakce na příspěvek:
A co je na tom pitomost? Ze se Americe (USA) se ustalil pojem afroamerican pro osoby cerne pleti? Proc je to pitomost? Protoze to nebre v potaz cernocha na uzemi USA ktery nema US pas? Ja to nechapu.
Prostě amerikocentrické až na půdu. Jako by jinde než v Americe černoši nežili.
Ziji, ale tem se tak nerika.
Rika! Kdyz je v Americe a ma nigerisky pas.
Ber to tak, ze "american" v "afroamerican" znamena, ze je v Americe ;)
-
-
Reakce na příspěvek:
afroameričan je hloupý termín, který snad nikdo kromě progresivních dutohlavů, kteří by se cítili špatně ze slova černoch nepoužívá....
proč označovat černocha co je američan a x generací z jeho rodiny nebylo v africe za afroameričana? Taky se neříká euroameričan nebo asiatoameričan.
Elon Musk je víc afroameričan, než valná většina černochů v USA, kteří jsou tím termínem označováni....
koneckonců se pak stejně říká black appreciation month a najednou black nikomu nevadí.... jak říkám, hloupý výraz, aby liberálnímu teleti na CNN neupadla čelist ze slova černoch....
-
-
Reakce na příspěvek:
Zkus to prosím fakt bez těch ad hominem, strašně zbytečně tu diskuzi srážejí. Byl bych rád, kdyby tady šlo o věcech mluvit nějak rozumě.
Jinak se zdá, že černoši preferují "blacks" a "afro-americans" asi tak na stejné úrovni:
https://news.gallup.com/vault/315566/gallup-vault-black-americans-preferred-racial-label.aspx
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Tady se zase vyrojilo incelů, co mají pocit, že nadchází konec euroamerické civilizace :D
--------------------
Jinak k tématu, děkuji za články, byly krásně zpracované a jsem rád, že u nás někdo podobné téma zpracovává. A přihodím pár historických perliček, které jsem našel při četbě starých modulů D&D:
1.) V původním modulu Ravenloft (1983) jsou přímo uvedení "cikáni" (Gypsies), kteří jsou až na pár vyjímek neutrálně zlí, později byli nahrazeni Vistánci.
2.) Modul X8 Drums on Fire Mountain (1984) je z dnešního hlediska problematický, protože obsahuje zelené pseudoskřety, jejichž kultura a jména jsou kompletně převzaté z Polynésie.
3.) No a pak ještě svět D&D "Birthright", zaměřující se na intriky a války ve stylu Her o trůny. V nabídce je 5 národů: anglofonní Anuire, seveřanský Rjurik, německý Brechtür, španělsko/maurský Khinasi a ruso/mongoloidní(!) Vosgaard. Hádejte děti, který z nich je zlý? (Jo, a taky mají Vosové postih k inteligenci, protože "my Slovani nemít vzdělaní, my být barbaři ó užasná americká bílá muž.")
-
-
To, že má někdo konzervativní názory, ještě neznamená, že je to incel. Ad homina do diskuzí fakt nepatří, dělají z diskuze žumpu, ve které se líbí fakt snad už jen trolům.
Jinak ono to celé souvisí s tou "jinakostí" cizích kultur, které hrozí zničit tu naši vlastní. Nějak je to v lidech zak´dované, proto je to tak svůdné téma i pro politiky...
-
-
No, poslední dobou mám pocit, že už to přestávájí být názory konzervativní a je to spíš už v nejlepším případě reakcionářství. Stačí se podívat na vývoj Republikánské strany v USA, která se o incel 4chan magory opírá (a my je díky globalizaci začínáme kopírovat).
-
-
Jsi v nějaké špatné diskuzi, ne? Já tady teda nikoho proklamujícího konec euroamerické civilizace nevidím. Jeden tu byl, ale toho asi smazali. Možná jich smazali víc, když jsem se nekoukal. IDK.
Pokud tedy nemyslíš mě. Doufám, že ne, protože podle mě je západní společnost v naprostém pořádku.
I tak "jeden nebo dva" není úplně na "těch se ale vyrojilo".
-
-
Zmizel příspěvek GGG, který to krásně shrnul - když bílý autor bude psát jenom o bílých postavách, tak je rasista. Když bude psát o jiných kulturách, tak je to kulturní apropriace a opět špatně. A když to někdo řekne nahlas, tak je to zřejmě zase špatně :D. Možná vadil výkřik o S*rosovi na konci, ten byl trošku nadbytečný.
-
-
To je konzervativní pohled, ze kterého čouhá to, že si člověk druhou stranu fakt nikdy pořádně neposlechnul. Bílých autorů píšících o bílý opstavách jsou mraky, nikdo s tím problém nemá - problém je jenom v tom, když v mainstreamové kultuře jiná etnika nemají žádné rozumné zastoupení / jsou zobrazována převážně v primitivních negativních konotacích. Apropriace při citlivém zpracování tématu taky nehrozí, to je něco trošku jiného. PF2 vydal loni Mwangi Expanse a kampaň tam zasazenou, celé je to silně inspirované africkou kulturou, a nikdo s tím problém neměl, protože tam byla rozumně zpracovaná. Naopak byl ten modul dost chválený...
-
-
-
-
Jakožto Čech cikánského (nebo romského, jak se zlíbí) původu jsem se upřímně během hraní žádného stolního (ani jiného) RPG s různými rasami/klany/origins/atd. nad ničím podobným nezastavoval, maximálně prohodil vtip s kamarády, shodovala-li se definice čehokoliv s našimi vlastními zkušenostmi (byť jen sebemíň). Nikdy jsem si nezoufal, že můj charakter nevypadá/nechová se jako já, naopak jsem mnohdy hrál někoho úplně odlišného, vzhledově, povahově i pohlavně. Od toho ta písmenka RP - Role-playing.
To říkám jako někdo, kdo byl ve škole vyřazován z kolektivu kvůli barvě pleti ("z ho*en"), popálen železem za patření "k podřazené rase" a dodnes se setkává s posměšnými, otrávenými, či dokonce vyděšenými výrazy na cestě do práce. Samozřejmě hovořím o vlastních zkušenostech s vědomím, že se nevztahují na ostatní. Na druhou stranu mi však přijde, že se řešení podobné "problematiky" jedná o absolutní ztrátu času. Třeba se pletu, ale pochybuji.
-
-
Zrejme nejsi clovek ktery ma predsudky a jsi, jak bych tak rekl, rasove barvoslepy.
Nicmene, to co pises v druhem odstavci prameni z predsudku ktere nekde vznikaji a jsou necim posilovany. Ted pominu kde a jak vznikaji, ale u lidi kteri nejsou jako ty mohou byt posilovany prave tim o cem se tu bavime.
Ztrata casu ... spolecnost se nejak vyvyji a soucasti toho vyvoje je debata, pravo na nazor, i pravo takovy nazor prosazovat. Je to proces, neni to vec ktera se jaksi nahodou stane sama od sebe.
Napr. pred rokem 89 byli postizeni koncentrovani do ustavu nebo urcita skupina deti do zvlastnich skol. O jednech jako kdyby se nevedelo - co neni videt neni problem - no a u ty druhe to predurcilo k urcitemu rekneme osudu, ktery pak zapadal do stereotypu o teto skupine ve spolecnosti rozsirenych.
Po roce 89 prisla nejen demokracie, ale s ni i znimena debata a ruzny skupiny ci jednotlivici se zacaly zasazovat o svy prava, coz predtim nemohli. No a dnes tyto skupiny maji vice moznosti a prilezitosi (napr bezbarierovy pristup, inkluzi ve skolstvi) a stale ta debata probiha, a stale se veci meni.
Ze ty jsi nejaky, neznamena, ze ostatni to citi stejne: https://www.youtube.com/watch?v=GsSJLK3WW54
-
-
Potíž bych viděl v tom, že se sice snažíš, aby se neprohlubovaly předsudky jedné části společnosti tím, že budeš potírat jakékoliv náznaky rasismu, ale tím zároveň podporuješ předsudky jiné části společnosti tím, že definuješ jednu část společnosti jako rasistickou. Jako ty, kteří jim pořád chtějí ubližovat a ty které je potřeba neustále držet na uzdě, protože jsou apriori zlí. A to je sakra negativní předsudek. Chtělo by trochu empatie a vnímání pohledu druhé strany.
Ohledně černých mořských panen, asijských trpaslíků a elfů hraných jihoamerickými indiány nemám nejmenší problém. Možná mi to stylově nesedne, ale když si to najde publikum, kterému se to bude líbit víc než původní verze, tak ať si to užijí. Tohle nemá s předsudky nic společného, jde o lepší sžití se s postavou. Ostatně zobrazování Ježíše Krista jako bělocha, je přesně to samé. Předsudkem by byl boj proti takovému ztvárnění nad rámec toho, že se ti to prostě nelíbí.
-
-
S tím Ježíšem je to celkem případná poznámka :)
-
Ja nebudu potirat nic. I kdych chtel, coz nechci, tak jak bych mohl? Ja nemam zadnou moc, nejsem clenem zadneho hnuti, ani se jinak nez v internetovych diskuzich neangazuju. Muj dosah je minimalni.
Jak jsem ti psal nize, tema o kterem se bavime je D&D, potazmo politika WoC. S tim ja prece nemam nic spolecneho. Oni se rozhodli, ze nechcou byt s rasismem spojovani. Ja jim pouze rozumim a je to podle mne krok spravnym smerem.
Kdyz mi vsak muj 14ti lety synovec povida jak nevim kde s kamarady napsali Negr, protoze jsou rebelove (pricemz hraji LoL, CS a dasli mainstreamove hry) a je to velka sranda, a jak bezproblemu vyklada, dle meho nevkusne, vtipy o cikanech s tim, ze je to cerny humor, tak mu proste musim rict, ze je to podle me rasisticky. On se do te situace dostal svym chovanim, ne ze ja jsem ho nejak oznacil.
-
-
Ohledně snahy WotC vyhnout se rasismu je celý článek. A výsledkem je, že to prostě dělají blbě a neuspokojí to prakticky nikoho. Spíš to pár dalších lidí z obou stran spektra naštve. Kdyby do toho nešťourali, nesmrdělo by to tolik. Tím nemyslím, že snahy o zlepšení hratelnosti a rozšíření možností hráčů jsou mimo mísu. Tam bych to i podpořil. Ale tím, že to označují za omezování rasismu si jen zadělávají na to, že do toho budou šťourat lidi jako autor článku.
Nevkusné vtipy o cikánech jsme si jako děti vyprávěli taky. Pravda, bylo nám tak 8 a ne 14 a tehdy to byl bohužel spíš mainstream (i když to slovo tu nikdo neznal). Nicméně důsledek toho přehnaného boje proti rasismu je vlastně to, co pozoruješ u svého synovce. Má pocit, že ho společnost nějak omezuje (což je zčásti fikce), tak se proti tomu snaží nějak vystupovat. Nebo se prostě dostal do sociální bubliny, která se cítí být omezována pořádky zaváděnými po roce 1989 a papouškuje to, co se tam říká.
-
-
-
-
-
V dnesni dobe je vsechno ofenzivni cokoliv udelate nekde na intenetu se najde nejaky Lidiot kteremu to udelalo ,,citouvou ujmu,, (hlavne v Americe)
Jste beloch a mate rrasta copanky? -Razizmuz!
Postava v anime se prez leto opalila a ma trochu tmavsi oddstin kuze? -Razizmus!
Ve stredoveke historicke evrope ( Kingdoms Come Deliverence) nejsou cernosi? - Razsizmuz!
- a to ani nezminuji cely ten gender+ cirkus
Proste hrajte tu hru jak chcete, budte hodni na ostatni hrace a PJe
-
-
Tak morální rozhořčení na leccos je dobrá lidská tradice, od pálení čarodějnic přes hon na komunisty v Reagonovské Americe až po internetové lynčování covidových odpůrců / vax fanů :) Je to prostě v naší nátuře.
-
-
Díky za celou sérii. Asi nemá cenu se s autorem pouštět do polemiky ohledně vlastního článku, protože je napsaný s nadhledem a solidně ozdrojovaný. Spíš se nabízí otázka: "Co s tím?" Asi se s věšinou shodnu že by nebylo od věci se vyhnout těm nejkřiklavějším záležitostem jako jsou zmiňovaní opičí otroci nebo fakt, že rasy ze základních pravidel popisované jako zlé nebo agresivní mají čirou náhodou tmavší pleť než ty slušné a civilizované. Ale co dál?
Každé literární dílo (a pravidla DnD jejichž součástí je i popis světa a jeho obyvatel, bych tam zařadil) popisující více kultur vždycky používá nějaký úhel pohledu. Nikdy není možné to vyladit dokonale ze všech stran a i kdyby to šlo, výsledkem bude něco sterilního, prostého konfliktů a tím pádem nudného. Čtenář (hráč) se buď ztotožní s tímto úhlem pohledu protože je mu buď blízký nebo disponuje dostatečnou mírou empatie, aby dokázal dílo vnímat pohledem autora. Logicky to nesedne všem, ale vytvořit něco naprosto umělého, co nebude nikomu proti srsti, zase povede k tomu, že to vlastně nesedne skoro nikomu.
Přijde mi pitomé, že není možné vydat modul, kde je skupina zlodějských podvodníků, protože to odpovídá stereotypu Romů nebo skupina hamižných obchodníků, protože jde o židovský stereotyp. Ostatně ani národ krutých námořních dobyvatelů a kolonizátorů by nebyl košer, protože jde o stereotyp evropských národů (převážně Španělů a Britů). Vymyslet něco, co nikoho neurazí by bylo i pro studovaného etnologa extrémně nepříjemnou procházkou minovým polem s pochybným výsledkem.
-
-
Já si nemyslím, že by někdo měl problém s zloději nebo podvodníky, pokud se to nenalepí mechanicky na etnikum, které s tou nálepkou nějak v reálném světě bojuje.
-
Takovy modul urcite vydat jde. Ze se nekdo, v tomto pripade WoC, rozhodne ho nevydat, to si myslim je jejich vec.
Tys to sice nenapsal, a mozna ani tak nemyslel, ale casto vidim, rikam tomu narky, kdy lidi rikaj veci jako .. "to se nemuze" nebo "to uz nejde", pricemz vlastne mysli to, ze kdyz to reknou tak budou za blba, nebo rasistu, proste nic pozitivniho.
Jisteze muzu vydavat rasisticky moduly, rikat vtipy o blondynkach a cikanech, pouzivat gay jako urazku. Neni zadnej zakon kterej by mi to zakazoval. Ale ja nechci byt za blba, ze? Nekdo jo. Muzu jmenovat, treba nekoho z politiky? ;)
-
-
No WotC se spise zameruji na moduly kde si hrajete na kavarnu nebo na Harryho Pottera
-
Asi jsem se špatně vyjádřil. Měl jsem na mysli: "Není možné vydat bez toho, aby se do toho někdo hlasitý opřel že je to rasistické a autor v tom pak kvůli obavě o zisk a pověst nemusel dělat trapné úpravy."
-
-
Rozumím ti. Doufám ale v pozitivní dopady a hlubší zpracování motivů, které budou mnohoznačnější.
Vydat modul s bandou sprostých zlodějivých hudebníků snědé pleti je na pováženou.
Vydat ale modul s bandou sprostých zlodějivých hudebníků, která byla vystavená po generace nenávisti, systémovým řešením zakazující způsoby jejich kultury a dát si tu práci a vytvořit už i v pravidlech rozpor, že takoví ale rozhodně všichni nejsou stejní, to už je zajímavější ne? Příběhové možnosti se značně rozvětvily.
A jasně, i takhle bych si určitě něco slíznul. Ale už jen to, že bych si jako autor uvědomoval mnohoznačnost a snažil bych se zbytečně nezjednodušovat komplexní témata víc než je třeba pro počet znaků v knize přece přináší něco pozitivního, ne?
Sám například z duše nesnáším stereotyp, že černoši jsou hloupí a nevzdělaní. Můj děda byl černý a učil v 60. letech na filosofické fakultě... A jasně, asi to není statisticky pravděpodobné a kdyby ho zobrazili českém komunistickém filmu, vypadalo by to jako woke propaganda.
Ale je potřeba nacházet a nabízet komplexní pohled na svět obzvláště v dílech, které mají velký dosah, a to D&D bezesporu má.
-
-
Hlubší zpracování je určitě fajn. Je s tím víc práce, ale vzhledem k možnostem, jaké z toho vyplývají, se to podle mého vyplatí. Akorát si myslím, že by to nemuselo být vynucované tím, že jednoduché téma nejde korektně zpracovat. Třeba Sapkowski to v Zaklínači podchytil perfektně už dávno a nepotřeboval k tomu důtky aktivistů za zadkem.
Jsem docela zvědavý co se škatulkováním mezi dobrem a zlem udělá odstranění přesvědčení z další edice DnD. Koneckonců ten koncept byl zastaralý už dávno předtím, než vyšla pátá edice. Což ukazuje i to, jak moc se WotC drží tradic. Pokud změna přinese trochu komplexnější pohled na postavy a nestvůry než jen "neutrálně zlý" (což je to, na co každý koukne v bestiáři jako první, pokud hledá, jak daného tvora zahrát), tak to bude skvělé. Pokud to omezí i nějaké rasistické vyznění, tak fajn, ale nevidím důvod to lepit na plakáty.
-
-
-
-
-
"To muselo dát práce. A přitom taková blbost." Sry, neodolal jsem.
A stejně sem se zase k tomu článku vrátil. Nedokážu totiž pobrat to
zrušení otroctví v Pathfinderu, to mi přijde tak strašně absurdní. Líbí
se mi příklady, které vypsal o něco níž Vaarsuvis, u těch cikánů a
polynésie neni moc o čem polemizovat. A klidně ať to radši vydavatel
tiše stáhne z prodeje, než nějaké hloupé cedulky. Ale zkoumat, jestli
náhodou není příliš mnoho zlých národů ve fantasy tmavé pleti? To už
jsme zpátky u těch absurdit. A jestliže není někdo schopný odlišit
fiktivní svět od reálného (a hledá, kdo mu kde jak chtěl ublížit v obou), tak by se do těch fiktivních asi raději neměl pouštět. Nebo se vrátíme k tomu, že za různé magory se zbraní může CoD a Marilyn Manson? -
-
Tam nejde o neschopnosti rozlišit, jako spíše o to, že kultura v nás nějak ty stereotypy ovlivňuje, a že je fajn ji posouvat tak, aby nás ovlivňovaly spíše pozitivně.
-
-
Jde mi o tu míru, ta je koneckonců problém tohoto článku i diskuze, protože do toho spadlo všechno od rozumných věcí až po ty absurdity - plus tu hranici vnímáme každý někde jinde. Ano, kultura nás ovlivňuje, učíme se pomocí příběhů - ale jak nás ovlivní, když něco radši úplně vyškrtneme a nebudeme o tom mluvit vůbec?
-
-
Ale to myslím nikdo nenavrhuje. IMHO obě strany diskuzve vnímají možnost diskuze jako důležitou, jen mají pocit, že by měla nějak vypadat, a tam se to asi odlišuje.
-
-
Tak hlavně objektivně pozitivně, jak pravil Morne.
-
-
Osobne a naivne verim, ze ty absurdity se casem vytribi. Nicim to samozrejme podlozeny nemam, ale rekneme historicky se dobry veci udrzi a ty blbly prejdou. Vytribi se to tak, ze se proti nim budou lidi vymezovat, takze ja tady ty debaty vnimam pozitivne. Nazory se stretnou, pretlacuji se a tim se tribi.
-
-
Jen to tříbení občas trvá tisíc let a jsou mezitím zničeny miliony životů 🙂
Byť v případě tohohle tématu budou ty počty asi o pár cifer menší 🙂
-
-
Presne tak. Ty snahy a trendy o kterych se tu bavime prece nejsou nasilny, spis naopak. Jasne, nekomu po chuti nejsou, na coz ma podle mne plne pravo, ale na konci dne nejdeme brousit noze. No nekdo mozna ano, ale to bych nepripisoval tem snaham, spis nejake dysfunkci, at u jedince ci ve spolecnosti.
-
-
Reakce na příspěvek:
Já to tedy těm snahám připisuji, pokud to broušení nožů není z jejich strany odsuzováno.
-
-
-
-
-
-
-
Víte, že kapybary jedí vlastní bobky?
Nedavno jsem se dozvedel co delaji koaly, mazlickove :)
-
-
Totéž jako zajíci a další zvířata živící se trávou a listím. K trávení něčeho takového jsou třeba bakterie a s těmi se nenarodí.
-